marehist.gr
Ενεργοποιήστε την Javascript για να συνεχίσετε!

Οθωνοί, το Νησί των Ναυτικών

Το Νησί των Οθωνών χαρακτηρίζεται από αξιόλογη ναυτική παράδοση, η οποία μαρτυρείται από τις αρχές του 19ου αιώνα και κυρίως μετά την Ένωση των Επτανήσων με το νεοσύστατο ελληνικό κράτος το 1864, όταν μπορούσε να δραστηριοποιηθεί στο ελεύθερο εμπόριο.


Διάγραμμα 1



Όπως παρατηρούμε στο διάγραμμα 1, μέσα από τον εκλογικό κατάλογο του 1875 από το Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας, η πλειοψηφία του άρρενος πληθυσμού δραστηριοποιούνταν στην θάλασσα. Το 67% των κατοίκων ήταν ναυτικοί ενώ οι πλοίαρχοι αποτελούσαν τον 13% του πληθυσμού.

Θαλάσσιες Εμπορικές Διαδρομές Οθωνιωτών Ναυτικών(19ος – αρχές 20ου)



Μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο τα Οθωνιώτικα πλοία διέσχιζαν τα νερά του Ιονίου, του Αιγαίου, της Αδριατικής, της Δυτικής και Ανατολικής Μεσογείου μέχρι και την Μαύρη Θάλασσα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι και τα μέσα του 20ού αιώνα μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού κατείχε δικά της ιστιοφόρα πλοία, σκούνες και τραμπάκουλα, πολλά εκ των οποίων επιτάχθηκαν στη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων. Οι επισκευές των πλοίων πραγματοποιούνταν στα δύο καρνάγια της Κέρκυρας, στο Μαντούκι και στο Σιδάρι, αλλά και σε ξένα ναυπηγεία των δαλματικών και ιταλικών ακτών.

Βασικά προϊόντα μεταφοράς ήταν το ντόπιο λάδι αλλά και το κερκυραϊκό στα παράλια της Ηπείρου, Αλβανίας, Αυστρίας, Ιταλίας και Μάλτας. Από εκεί μετέφεραν γεωργικά προϊόντα ή βιομηχανικά είδη και επίσης εξυπηρετούσαν τις μεταφορικές ανάγκες του νησιού.
Από την Πόλη της Κέρκυρας προμηθεύονταν, σκόρδα, κρεμμύδια, κάπαρη και μπακαλιάρους, μπαχαρικά και πανιά για τα ιστιοφόρα.

Διάγραμμα 2



Όπως παρατηρούμε στο Διάγραμμα 2 από τον Νηογνώμονα Αρχάγγελο το 1878, για το νησί της Κέρκυρας καπετάνιοι και ιδιοκτήτες πλοίων προέρχονταν από τα Διαπόντια Νησιά και κυρίως από τους Οθωνούς. Το 56% των καπετάνιων/ιδιοκτητών ιστιοφόρων που νηολογούσαν τα πλοία στην Κέρκυρα προέρχονταν από τους Οθωνούς και εν μέρει από το Μαθράκι. Οι Οικογένειες που δραστηριοποιούνταν την περίοδο αυτή ήταν οι οικογένειες Αργυρού, Κασίμη και Κατέχη.

ΌνομαπλοίουΠλοιοκτήτηςΠλοίαρχοςΈτος κατασκευήςΧωρητικότηταΤύπος πλοίουΛιμάνι ναυπήγησης
Αμαλία Καρολίνα Αργυρός Α. Αργυρός Α. 1838 63 τραμπάκολοΒοστώνη
ΓαλατέαΑργυρός Α. Γ. Αργυρός Α. Γ. 1856 25 τραμπάκολο(άγνωστο)
Γεώργιος Ι. Αργυρός Α. Χ. Αργυρός Α. Χ. 1864 10 μπρατσέρα Καρούλι (Carouli)
Ουρανία Αργυρός Γεωρ. Αργυρός Στ. 1879 69 σκούνα Φιούμε
ΚοντέσσαΑργυρός Γεώργ. Αργυρός Γεώργ. 1866 65 σκούνα Σύρος
Κλειώ Αργυρός Εμ. Αργυρός Εμ. 1861 86 σκούνα Τεργέστη
Ίκαρος Αργυρός Ν. Σ. Αργυρός Ν. Σ. 1870 17 τραμπάκολοΚέρκυρα
ΛένηΑργυρός Σπ. Αργυρός Μ. 1847 79 (άγνωστο) Τραπεζούντα
Παναγιά Αργυρός Χ. Στ. Αργυρός Χ. Στ. 1863 27 τραμπάκολο(άγνωστο)
ΠαλαμίδιΚασσίμης K. Σ. Κασσίμης K. Σ. 1874 22 τραμπάκολο(άγνωστο)
ΣκαντενέταΚατέχης Γ. Κατέχης Γ. (άγνωστο) 15 (άγνωστο) (άγνωστο)
Φραγκίσκος Κατέχης Λ. Χ. Κατέχης Λ. Χ. (άγνωστο) 11 τρεχαντήρι (άγνωστο)
Άγιος Σπυρίδων Φραγκόπουλος Γ. Φραγκόπουλος Γ. 1855 21 τραμπάκολο(άγνωστο)
Βηθλεέμ Φραγκόπουλος Γ. Φραγκόπουλος Γ. 1905 120 μπρίκι Σύρος


Αναφορικά για την Ναυτιλία των Οθωνών 1870 με 1900, ενδεικτικά αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα με στοιχεία που δίνονται από το τον Νηογνώμονα «Αρχάγγελο» το 1878, και το έργο των Τζελίνα Χαρλαύτη και Νίκος Βλασσόπουλος, Ιστορικός νηογνώμονας, Ποντοπόρεια. Ποντοπόρα ιστιοφόρα και ατμόπλοια, 1830-1939, παρατηρούμε ότι σχεδόν κάθε οικογένεια διέθετε αν όχι δικό της πλοίο, τουλάχιστον ένα στενό συγγενή που ήταν πλοιοκτήτης. Η οικογένεια των Αργυρών διέθετε σκούνες, τραμπάκουλα και μπρατσέρες, με ονόματα όπως Αμαλία Καρολίνα, Γαλατέα, Γεώργιος, Ουρανία, Κοντέσσα Κλειώ, Ίκαρος, Λένη και Παναγιά. Η οικογένεια Κασίμη, το Παλαμήδι, η οικογένεια Κατέχη, Σκαντενέτα και Φραγκίσκος. Τέλος, η οικογένεια Φραγκοπούλου τα πλοία Άγιος Σπυρίδων και Βηθλεέμ.

Από τα πιο γνωστά ιστιοφόρα του νησιού είναι η σκούνα Ουρανία του Γεωργίου Αργυρού που χρονολογείται περίπου στα 1880-1890,κατασκευασμένη στο Φιούμε της Ιταλίας το 1879. Είχε χωρητικότητα 69 τόνους και πουλήθηκε παραμονές του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Ουρανία ταξίδευε στην Τεργέστη, το Δυρράχιο, την Μασσαλία και Ιταλία. Μετέφεραν προϊόντα ποικίλου είδους. Το πλήρωμα ήταν Οθωνιώτες και ο πίνακας του πλοίου έχει φιλοτεχνηθεί στην Κέρκυρα από μια πρόσφυγα από την Μ. Ασία.

Η πιο μεγάλη σε χωρητικότητα σκούνα, ήταν η Βηθλεέμ του Γεωργίου Φραγκοπούλου, κατασκευής 1889 και 350 τόνους. Η εμπορική δραστηριότητα περιλάμβανε ένα τριγωνικό εμπόριο μεταξύ Οθωνών, Ιταλίας και Κέρκυρας αλλά και στα παράλια της Βόρειας Ηπείρου. Η σκούνα πουλήθηκε 5.οοο δραχμές σε Χιώτες οι οποίοι αργότερα έγιναν εφοπλιστές, καθώς ο πλοιοκτήτης Γεώργιος Φραγκόπουλος, ανεκλήθη για στρατιωτικές υπηρεσίες.