marehist.gr
Ενεργοποιήστε την Javascript για να συνεχίσετε!

Σπέτσες

Ναυτότοπος: Σπέτσες: Σύντομη περιγραφή-περίληψη του περιεχομένου της σελίδας στα ελληνικά.


Ναυτότοπος: Σπέτσες: Ενδεικτικό περιεχόμενο σελίδας με σύντομo κείμενο στα ελληνικά.
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 37

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 38

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 37

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/marehist/public_html/includes/parent.inc.php on line 38


Περιεχόμενα Ενότητας

Συνοπτική Ιστορία
Σπέτσες: Συνοπτική Ιστορία

(Πηγη: Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, Ναυτιλιακές επιχειρήσεις, διεθνή δίκτυα και θεσμοί στην σπετσιώτικη εμπορική ναυτιλία, 1830-1870. Οργάνωση, διοίκηση και στρατηγική, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο/Τμήμα Ιστορίας, 2010. Χαρλαύτη Τζελίνα, Ιστορία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, 19ος-20ός αιώνας, Αθήνα (Νεφέλη) 2001. Χαρλαύτη Τζελίνα, Μπενέκη Ελένη και Μάνος Χαριτάτος, Πλωτώ. Έλληνες καραβοκύρηδες και εφοπλιστές από τα τέλη του 18ου αιώνα έως τον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο, Αθήνα (Ε.Λ.Ι.Α.) 2002. Χαρλαύτη Τζελίνα και Βλασσόπουλος Νίκος, Ποντοπόρεια: Ιστορικός Νηογνώμονας: Ποντοπόρα ιστιοφόρα και ατμόπλοια, 1830-1939, Ελένη Μπενέκη (επιμ.), Αθήνα (Ε.Λ.Ι.Α.) 2002)



Εικόνα 1. Όψη των Σπετσών (Άγιος Μάμας)

Αναλυτικά


Ναυτικές Οικογένειες
Η ναυτιλιακή και εμπορική ανάπτυξη των Σπετσών ξεκινά το τελευταίο τρίτο του 18ου αιώνα και, εώς το 1870, ο ναυτότοπος παραμένει ο δεύτερος σημαντικότερος τόπος νηολόγησης της ναυτιλίας του ελληνικού κράτους. Η επί έναν αιώνα επιτυχία της σπετσιώτικης ναυτιλίας βασίστηκε στην οργάνωση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων γύρω από τους ναυτιλιακούς οίκους, όπου επιχειρηματίες/μέλη ναυτιλιακών οικογενειών άνω των δύο γενεών διαδοχικά τις επάνδρωσαν. Συνολικά, την μετεπαναστατική περίοδο ο αριθμός των οικογενειών που δραστηριοποιούνται σε ναυτιλιακές επιχειρήσεις στο πλαίσιο ναυτιλιακών οίκων ήταν 86, εκ των οποίων οι 57 προέρχονται από οικογένειες που δραστηριοποιούνταν ήδη την προεπαναστατική περίοδο στην ναυτιλία. Πολλοί εκ των προεπαναστατικών ναυτιλιακών οίκων την περίοδο πριν το 1821 συγκροτούσαν την τάξη των νοικοκυραίων, την τοπική ελίτ του νησιού κατέχοντας, πέραν του ναυτιλιακού τομέα, τις υψηλότερες θέσεις στο διοικητικό και κοινωνικό οικοδόμημα, ενώ συμμετείχαν στην συγκρότηση του πολεμικού στόλου της Ελληνικής Επανάστασης. Από το σύνολο των ναυτιλιακών οίκων θα εξετάσουμε τους 15 ισχυρότερους της περιόδου 1830-1870:

Ι. Λαζάρου Ορλώφ
ΙΙ. Κούτση
ΙΙΙ.Χατζηαναργύρου
IV. Σκλιά
V. Μέξη
VI. Οικονόμου
VII. Μπάμπα
VIII.Καστριώτη
IX. Γουδή
X. Μωριάτη
XI. Κυριακού
XII. Ορλάνδου
XIII. Μπόταση
XIV. Λεμπέση
XV. Μπούκουρη

Αναλυτικά


Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις
Σπέτσες: Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις: Σύντομη περιγραφή-περίληψη του περιεχομένου της σελίδας στα ελληνικά.

Αναλυτικά



Αναλυτικά



Αναλυτικά


Ναυτικοί
Η σπετσιώτικη ναυτιλία αναπτύχθηκε εν μέρει λόγω της πρόσβασης της σε έμπιστο και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό από τον ναυτότοπο από τον οποίο προερχόταν. Η ιστορική πορεία του νησιού στην ναυτιλία λειτούργησε ως "τράπεζα" ναυτικών γνώσεων και βασική επαγγελματική σταδιοδρομία των νέων μελών της κοινότητας. Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις του ναυτότοπου των Σπετσών επανδρώνονταν τόσο στις ανώτερες βαθμίδες όσο και στις κατώτερες βαθμίδες των εργαζομένων στα πλοία μέσω των οικογενειακών και ευρύτερων συγγενικών και κοινωνικών δικτύων που προϋπήρχαν στην κοινότητα του νησιού. Η κοινή καταγωγή και ο κοινωνικός έλεγχος που ασκούνταν μέσω των σχέσεων αυτών ενίσχυαν την εμπιστοσύνη και την συνεργασία μεταξύ καπετάνιου και πληρώματος.

(Πηγή: Αρχείο Εθνοφυλακής Σπετσών, 1868, Γ.Α.Κ./Τ.Α.Σ., Σπέτσες. Αρχείο Κούτση, Οικία Χρήστου Κούτση, Σπέτσες. Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, Ναυτιλαικές επιχειρήσεις, διεθνη δίκτυα και θεσμοί στην σπετσιώτικη εμπορική ναυτιλία, 1830-1870. Οργάνωση διοίκηση και στρατηγική, Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο/Τμήμα Ιστορίας, 2010)

Αναλυτικά


Ταξίδια
Το γεωγραφικό εύρος των ταξιδιών του σπετσιώτικου στόλου εμφανίζεται σε όλη την περίοδο από 1780 έως και το 1870 άμεσα εξαρτημένο από τις διακυμάνσεις του εμπορίου των σιτηρών και την επέκταση των αγορών στο οποίο πραγματοποείται. Ήδη από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, ο εμπορικός στόλος των Σπετσών, με το άνοιγμα του εμπορίου των σιτηρών της Μαύρης θάλασσας και την έναρξη των Ναπολεοντείων πολέμων, επέκτεινε το γεωγραφικό εύρος των ταξιδιών του πέρα από το Λεβάντε, σε όλη την Μεσόγειο έως και πέρα από τα στενά του Γιβραλτάρ. Αν και η έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης ανέκοψε προσωρινά την εμπορική επέκταση της σπετσιώτικης ναυτιλίας, μετά την λήξη της οι σπετσιώτες πλοιοκτήτες επανέρχονται πλήρως μόλις μια δεκαετία μετά το 1830 στις διεθνείς αγορές.

Αναλυτικά


Αρχεία
Σπέτσες: Αρχεία:

Αναλυτικά


Βιβλιογραφία
Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

Αναλυτικά


Οπτικό Υλικό
Σπέτσες: Οπτικό Υλικό: Σύντομη περιγραφή-περίληψη του περιεχομένου της σελίδας στα ελληνικά.

Αναλυτικά